brugklas­begeleiding

Aanloopproblemen

De overgang van de basisschool naar de brugklas is groot. Leerlingen krijgen te maken met nieuwe vakken, huiswerk, opdrachten, overhoringen en repetities. Dat zorgt vaak voor ‘aanloopproblemen’.
Lang niet elke leerling slaagt erin om die problemen zelf op te lossen en presteert onnodig onder zijn of haar niveau. Dat is zeker in de brugklas vervelend, waar bepaald wordt of een leerling naar het vmbo, havo of vwo gaat.

Goede werkhouding

Onze brugklasbegeleiding biedt kersverse middelbare scholieren de mogelijkheid om meteen een goede start te maken. Het belangrijkste doel is dat de brugklassers zich een goede werkhouding eigen maken. Daar hebben ze voor de rest van de middelbare school en hun eventuele vervolgstudie plezier van.

Zelfstandig verder

Na de begeleiding kan een leerling zelfstandig verder. De brugklasser weet dan hoe hij of zij het beste leer- of maakwerk moet doen. Ook kan de leerling prioriteiten stellen en een goede planning maken. Sleutelwoorden in dit traject zijn structurering en een goed overzicht.

Vraagbaak

De brugklasbegeleiding duurt van september tot en met januari. De deelnemers maken na elke schooldag op het Studiecentrum Doorn hun huiswerk. Daar is altijd een professionele begeleider aanwezig, die erop toeziet dat de werkzaamheden goed verlopen. Ook is de begeleider de vraagbaak voor vakinhoudelijke problemen.

Intake

De individuele begeleiding is afgestemd op de behoeften van een leerling. Tijdens de intake bespreken we met de ouders en de leerling wat de verwachte knelpunten zijn. Ook overleggen we dan waar het accent in de brugklasbegeleiding moet komen te liggen.

Meer weten over brugklasbegeleiding?

Bel directeur Roeland Schutte (0343 – 42 04 05) voor meer informatie of maak een afspraak. Hij is elke werkdag tussen 12.00 en 13.00 uur bereikbaar. Een mail sturen aan info@studiecentrumdoorn.nl kan natuurlijk ook.

Direct opgeven voor brugklasbegeleiding kan via onderstaande knop. Op onze website staat ook meer informatie over onze tarieven en algemene voorwaarden.

REACTIES VAN OUDERS:

Toen onze zoon ruim 4 jaar geleden de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs maakte, dachten wij als ouders dat hij het "net als wij vroeger" wel allemaal zelf moest kunnen redden. Maar nog voor het jaar startte was er een moeder van een oudere leerling die mij vertelde over leren leren, leren plannen en discipline, die niet bij ieder kind als vanzelf erin zit. Ik herkende mijn zoon in het plaatje en besloot hem een goede start te geven en gaf hem op voor de brugklasbegeleiding bij het Studiecentrum Doorn.

Onze zoon leerde leren en plannen met de huiswerkplanner en door dagelijkse aandacht en een controlerend oog van de begeleiders, kon hij met mooie cijfers naar 2 VWO. In die tijd vond hij "het Stuud" niet altijd even prettig omdat er natuurlijk wel gewerkt moest worden; niet bepaald zijn hobby!

Daarom besloot hij 2 en 3 VWO met de geleerde vaardigheden op eigen kracht te doen. Naarmate de maanden vorderden, werden de resultaten slechter, werden we gebeld door school en moesten wij als ouders steeds vaker als politieagent optreden om nog voldoende resultaat te bereiken. Leuk was anders. Na een hakken-over-de-sloot-situatie in 3V, besloten we hem weer in te schrijven bij het studiecentrum.

Nu in de bovenbouw was er andere begeleiding, meer een van zelf leren plannen en studeren en toch ook altijd nog een controle-moment. Dat is iets wat onze zoon gewoon nodig heeft. Dat vindt hij zelfs overigens ook. Inmiddels in 5V ervaart hij "het Stuud" als een prettige, vertrouwde plek die hij niet wil opgeven. Wat hij vooral fijn vindt. is dat hij klaar met school is als hij thuis komt. Echt even vrij zijn.

Hij is een type leerling die het echt allemaal wel kan maar het ontbreekt hem vooral aan discipline als er thuis leuke alternatieven zijn voor huiswerk maken of leren. De verleiding is te groot. Ook het planmatig en vooruit werken blijft daardoor een aandachtspunt. Goed dat het Studiecentrum er is om hem daarin te begeleiden en hem die rust te geven.

Voor ons - als ouders - is het prettig om gewoon leuke gesprekken met onze puberzoon te hebben over schoolzaken of interessante onderwerpen die spelen in zijn/de wereld. Of hem af en toe inhoudelijk met school te helpen als dat nodig is in plaats van steeds de rol van politieagent aan te hoeven nemen, wat de sfeer niet ten goede komt.

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat hij - mede dankzij het het Studiecentrum - inmiddels halverwege 5 VWO zit en straks goed voorbereid het examenjaar in gaat.