Laagdrempelige ondersteuning

Op 1 juli 1988 werd het Studiecentrum Doorn opgericht. Aanleiding was dat er in deze omgeving geen laagdrempelige ondersteuning was voor scholieren die moeite hadden met hun leeractiviteiten. Wij namen onze intrek in een pand aan de Dorpsstraat in Doorn, boven de ABN AMRO Bank.

Ons concept bleek aan te slaan. In een periode van ruim tien jaar groeiden wij uit ons jasje. Voor een optimale begeleiding hadden wij een groter onderkomen nodig. Daarom is het Studiecentrum in maart 2001 verhuisd naar de Amersfoortseweg 50, eveneens in Doorn. Daar delen wij een pand met het bedrijf Axance.

Brede doelgroep

Al sinds onze oprichting richten wij ons op een brede doelgroep. Alle leerlingen die niet genoeg resultaat boeken met alleen thuis studeren, kunnen bij ons terecht. Het maakt ons niet uit wat de achterliggende reden is.

Sommige scholieren hebben thuis te veel afleiding (computer, televisie, broertjes en zusjes) of te weinig zelfdiscipline. Anderen kunnen slecht structuur in hun werk aanbrengen of hebben door ziekte een achterstand opgelopen. Weer andere leerlingen hebben vakinhoudelijke begeleiding nodig, waar de ouders de tijd of kennis voor ontbreekt.

Hoe uiteenlopend de achtergronden ook zijn, we stellen aan iedereen één belangrijke voorwaarde. Een leerling die het Studiecentrum Doorn bezoekt, moet daarvoor zelf gemotiveerd zijn. Het volgen van begeleiding moet een keuze zijn waar de leerling zelf achter staat.

Leerling bladert in de Studieplanner van Studiecentrum Doorn

Groei van ons dienstenpakket

Onze belangrijkste activiteiten waren en zijn huiswerkbegeleiding en examentraining. Vanaf het begin hebben wij ook bijles en huiswerkbegeleiding op afstand aangeboden. Toen in de jaren 90 brede aandacht kwam voor leerstoornissen zoals dyslexie en dyscalculie, besloten wij remedial teaching in ons pakket op te nemen.

Sinds 1998 geven wij ook begeleiding speciaal gericht op brugklassers. Te vaak zagen we dat leerlingen door de overgang naar de middelbare school onder hun niveau presteerden. Ze kregen daardoor geen toegang tot de gewenste schoolrichting. Brugklasbegeleiding  biedt deze groep een goede start.

De jongste loten aan de Studiecentrum-boom zijn advisering over studie- en beroepskeuze en ondersteuning in het volwassenonderwijs.